Rodzaje hamulców rowerowych – typy i specyfika - Sklep Biker

Rodzaje hamulców rowerowych – typy i specyfika

Rowery elektryczne a przepisy ruchu drogowego
Rowery elektryczne a przepisy ruchu drogowego
15 czerwca 2022
Jak przygotować się na kilkudniową wyprawę rowerową?
Jak przygotować się na kilkudniową wyprawę rowerową?
5 września 2022
Rowery elektryczne a przepisy ruchu drogowego
Rowery elektryczne a przepisy ruchu drogowego
15 czerwca 2022
Jak przygotować się na kilkudniową wyprawę rowerową?
Jak przygotować się na kilkudniową wyprawę rowerową?
5 września 2022
Rodzaje hamulców rowerowych – typy i specyfika

Hamulce w rowerze to rzecz święta! Przyzna zapewne każdy z was, kto choć raz w życiu poruszał się na jednośladzie. Najlżejsza rama, świetny napęd, dobrze dopasowane koła i opony oraz świetne przygotowanie kondycyjne – to wszystko na nic się zda, jeśli rower nie będzie wyposażony w solidnie działające hamulce. Jakie wyróżniamy typy hamulców rowerowych, jak działa każdy z nich, a także które będą najlepiej pasować do twojego ulubionego stylu jazdy? Odpowiedzi na te i pozostałe pytania znajdziecie w niniejszym poradniku!

Dlaczego bez hamulców się nie da?

Zanim omówimy poszczególne rodzaje hamulców rowerowych, na moment skupmy się na kwestii zasadniczej: dlaczego w ogóle hamulce w jednośladzie pełnią tak istotną funkcję? Otóż czy potrafimy wyobrazić sobie bezpieczną i komfortową jazdę samochodem bez hamulców? Owszem, zawsze możliwe jest hamowanie silnikiem, ale taką sytuację (jeśli w konkretnym przypadku nie ma służyć zwiększeniu ekonomii jazdy) najczęściej nazwiemy awaryjną, a więc nie do końca bezpieczną. Z rowerem jest podobnie – każdy z nas słyszał o tzw. ostrym kole, w którym zębatka w tylnym kole oraz tarcza korby połączone są ze sobą na sztywno. Tego rodzaju jednoślady bardzo często pozbawione są hamulców, a proces hamowania polega na stopniowym zmniejszaniu prędkości przy użyciu siły nóg, a w skrajnych przypadkach zablokowaniu pedałów. W teorii dosyć logiczne. W praktyce? Możliwe, ale bardzo trudne i ryzykowne, na pewno nie dla tych, którzy dopiero zaczynają jazdę na ostrym kółku.

Dobre hamulce pozwalają nam bezpiecznie uczestniczyć w ruchu. Umożliwiają szybkie zmniejszenie prędkości lub natychmiastowe zatrzymanie pojazdu. Jeżdżenie na rowerze bez sprawnych hamulców to nie tylko wyraz lekkomyślności, ale także nieprzestrzeganie przepisów. Według zasad ruchu drogowego rower to bowiem pojazd wyposażony w:

  • światło przednie: białe albo żółte,
  • światło tylne odblaskowe,
  • światło tylne świecące ciągle lub migająco,
  • hamulec: przynajmniej jeden i koniecznie sprawny,
  • sygnał dźwiękowy, np. dzwonek.

Rodzaje hamulców rowerowych – podstawowe rozróżnienie

Hamulec hamulcowi nierówny. Miłośnicy dużych prędkości na idealnie płaskich nawierzchniach, fani górskiego terenu i dynamicznej jazdy, zwolennicy uniwersalnych rozwiązań – każdy z nich postawi zapewne na inną odmianę hamulców. Jakie więc rozróżniamy podstawowe rodzaje hamulców rowerowych, pomiędzy którymi możecie wybierać? Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

  • Hamulce tarczowe

    Jednymi z najpopularniejszych hamulców rowerowych są hamulce tarczowe. Zmniejszenie prędkości jednośladu lub jego zatrzymanie jest wynikiem nacisku klocków hamulcowych na specjalną tarczę zamontowaną do piasty. Wyróżnia się dwa podstawowe typy tego rodzaju hamulców:

    1. mechaniczne – mechanizm uruchamiany jest przy użyciu stalowej linki
    2. hydrauliczne – mechanizm uruchamiany za pomocą płynu hamulcowego. Najskuteczniejsza opcja hamowania ze wszystkich wymienionych

    Plusy: duża siła hamowania, skuteczność w każdych warunkach pogodowych

    Minusy: duża cena, trudne do naprawy w terenie, spora waga

  • Hamulce V-brake

    Bardzo popularne hamulce, konstrukcją zbliżone do tradycyjnych hamulców szczękowych. Tanie, lekkie i bardzo proste w naprawie. Hamowanie odbywa się poprzez zaciśnięcie się klocków na obręczy koła na skutek pociągnięcia za klamkę hamulca przy kierownicy. Wyższej klasy hamulce tego typu, mogą poszczycić się wyższą siłą hamowania niż zwykły hamulec tarczowy mechaniczny.

    Plusy: nieduża cena, łatwość serwisowania, niska waga

    Minusy: deszcz i błoto obniżają skuteczność hamowania. Konieczność zmiany obręczy przy dłuższym użytkowaniu

  • Hamulce Dual Pivot

    Charakteryzują się aerodynamicznym kształtem i bardzo dobrą modulacją (kontrolą) siły hamowania pojazdu. Często znajdują zastosowanie w rowerach szosowych. Ich mechanizm działania przypomina klasyczne hamulce V-brake.

    Plusy: niska waga, wysoka kontrola hamowania

    Minusy: deszcz i błoto obniżają skuteczność hamowania. Zużycie obręczy

  • Hamulce Cantilever

    Bardzo często uznawane są za prototyp współczesnych hamulców typu V-brake. Kiedyś bardzo popularne, dzisiaj stosowane głównie w rowerach przełajowych i tańszych rowerach miejskich.

    Plusy: niska cena, możliwość zastosowania szerszej opony

    Minusy: słaba skuteczność hamowania

  • Hamulce Torpedo

    Kiedyś popularne hamulce umiejscowione w tylnej piaście. Współcześnie stosowane głównie w rowerach dla najmłodszych oraz rowerach miejskich, na których z reguły nie osiąga się zawrotnych prędkości. Hamowanie następuje na skutek przekręcenia korby do tyłu.

    Plusy: intuicyjność obsługi

    Minusy: niewielka siła hamowania, hamowanie niemożliwe w przypadku zerwania łańcucha

  • Hamulce rolkowe

    Mechanizm zamknięty w obudowie składa się z bębna oraz krzywki popychanej przez rolki. Ich działanie jest niezależne od warunków pogodowych. Współcześnie hamulce rolkowe najczęściej stosowane w rowerach miejskich.

    Plusy: odporność na wodę, błoto i brud, niewielka awaryjność

    Minusy: niewielka siła hamowania, wrażliwość na przegrzanie

Rodzaje hamulców w rowerze a styl jazdy

Pytania dotyczące tego, jakie hamulce do roweru wybrać, zawsze będą wiązać się z preferowanym stylem jazdy i rodzajem jednośladu. W przypadku rowerów MTB oraz elektrycznych znaczenie będzie miała duża skuteczność hamowania, która zagwarantuje powodzenie przy dynamicznej jeździe w terenie. Najlepiej więc sprawdzą się tutaj hamulce tarczowe, w zależności od budżetu – mechaniczne lub hydrauliczne. Z kolei jakie hamulce do roweru szosowego powinniśmy wybrać? Tutaj również sprawdzą się hamulce tarczowe, jednak w przypadku szos częściej stosowane są hamulce Dual Pivot. Jeśli chodzi o rowery miejskie, najczęściej spotkamy się z klasycznymi szczękami, często połączone z hamulcami torpedo lub hamulcami rolkowymi. W takiej sytuacji miejmy na uwadze, że konkretny jednoślad nie został zaprojektowany do osiągania zawrotnych prędkości w przestrzeni miejskiej.

Kto pyta, nie błądzi!

Rodzaje hamulców rowerowych to w teorii dość prosty, jednak w praktyce nierzadko bardziej skomplikowany temat. Jeśli więc masz jakiekolwiek pytania dotyczące tej kwestii, nie wahaj się zasięgnąć porady specjalistów. Biker to nie tylko sklep internetowy i sieć sklepów stacjonarnych na Podbeskidziu! W każdym z punktów stacjonarnych czeka na Ciebie profesjonalny serwis rowerowy z wykwalifikowaną obsługą. Znajdź najbliższy sklep Biker i odwiedź nas, a my rozwiejemy twoje wątpliwości – obejrzymy sprzęt, zaproponujemy serwisowanie, doradzimy w kwestii zakupów.