Rowery elektryczne a przepisy ruchu drogowego • rowery elektryczne • e-bike

Rowery elektryczne a przepisy ruchu drogowego

Bootfitting
BOOTFITTING
4 listopada 2019
Rodzaje hamulców rowerowych – typy i specyfika
Rodzaje hamulców rowerowych – typy i specyfika
15 lipca 2022
Bootfitting
BOOTFITTING
4 listopada 2019
Rodzaje hamulców rowerowych – typy i specyfika
Rodzaje hamulców rowerowych – typy i specyfika
15 lipca 2022
Rowery elektryczne a przepisy ruchu drogowego

Wielu z was – zainteresowanych rowerami elektrycznymi – zastanawia się zapewne, czy taki pojazd podlega tym samym przepisom drogowym co zwykły rower. Ci, którzy intuicyjnie przeczuwają, że e-bike rządzi się nieco innymi prawami, mają rację. W świetle przepisów ruchu drogowego rower elektryczny nie zawsze różni się od tradycyjnego jednośladu napędzanego siłą mięśni, choć oczywiście w kilku przypadkach zasady prawne rozróżniają te dwa pojazdy. Wiąże się z tym wiele istotnych kwestii, których powinni być świadomi wszyscy posiadacze e-bike’ów. Jak więc wygląda poruszanie się elektrycznym rowerem w ruchu drogowym od strony teoretycznej?

Rejestracja roweru elektrycznego

W przypadku e-bike’ów bardzo często pojawia się dość oczywiste pytanie praktyczne: czy rower elektryczny trzeba rejestrować? Żeby jednak na nie odpowiedzieć, warto najpierw uporządkować podstawowe kwestie. Zacznijmy więc od definicji pojazdu!

Według Kodeksu Ruchu Drogowego mianem roweru określa się pojazd o szerokości mniejszej niż 0,9 m napędzany siłą mięśni osoby prowadzącej. Jeśli takowy jednoślad wspomagany jest pomocniczym napędem elektrycznym o określonych parametrach, wciąż uznawany jest prawnie za „tradycyjny” rower i tym samym nie trzeba go rejestrować. Jakie to parametry?

  • prąd o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Jeśli nasz rower elektryczny nie wpisuje się w powyżej opisany schemat, a jego moc jakkolwiek przekracza podane parametry, nie może zostać zweryfikowany prawnie jako zwykły rower. W tej sytuacji moc silnika będzie miała kluczowe znaczenie dla klasyfikacji naszego pojazdu jako:

  1. motorower – moc silnika od 250 W do 4 kW
  2. motocykl – moc silnika powyżej 4 kW

Znając podstawy klasyfikacji rowerów elektrycznych, odpowiedzmy więc na pytanie sprzed chwili. Rejestracja pojazdu w Wydziale Komunikacji będzie konieczna wyłącznie w sytuacji, kiedy nasz jednoślad nie spełnia pierwszej definicji z Kodeksu Ruchu Drogowego, ponieważ moc silnika przekracza 250 W.

Jak zarejestrować rower elektryczny – procedura krok po kroku

Wiemy już, że nabywając rower elektryczny o mocy większej niż 250 W, jako właściciele jesteśmy zobowiązani do zarejestrowania pojazdu. To jedna z tych formalności, które muszą zostać dopełnione w ciągu 30 dni od daty zakupu. Czy istnieją inne opłaty, o których musimy pamiętać? Owszem, nie możemy zapomnieć również o tzw. podatku PCC, czyli podatku od czynności cywilnoprawnych. Opłatę należy uiścić w urzędzie skarbowym w czasie 14 dni od daty zakupu, jeśli wartość nabytego pojazdu przekracza 1000 zł. A jak wygląda procedura rejestracji e-bike’a?

Rower elektryczny a prawo jazdy

Ilekroć przedmiotem rozmowy jest rower elektryczny, uprawnienia pojawiają się w niej również jako kwestia istotna, ale dyskusyjna. Czy jeśli posiadasz e-bike, a nie masz prawa jazdy, powinieneś/powinnaś zapisać się na kurs? Niekoniecznie. By objaśnić tę kwestię, również przyda się powyższe przyporządkowanie elektrycznych jednośladów do kategorii rowerów, motorowerów oraz motocykli. Jeśli moc twojego e-bike’a nie przekracza 250 W, nie musisz martwić się brakiem prawa jazdy. Jeśli oczywiście masz ukończone 18 lat. Jeśli jednak nie jesteś pełnoletni/-a, by jeździć rowerem tradycyjnym lub elektrycznym o mocy do 250 W po drogach publicznych, będziesz potrzebować karty rowerowej lub prawa jazdy kat. B1. W przypadku większej mocy pojazdu sytuacja nieco się komplikuje i właściciel musi postarać się o obszerniejszą dokumentację uprawniającą go do prowadzenia jednośladu. Jakich dokumentów wymaga się od kierowcy e-bike’a o mocy przekraczającej 250 W?

  • 250 W–4 kW: prawo jazdy kat. B lub innej, prawo jazdy kat. AM lub karta motorowerowa,
  • >4 kW: prawo jazdy kat. A lub podległej.

Pamiętajmy również o tym, że zarówno motorower, jak i motocykl muszą zostać objęte ubezpieczeniem OC. Konieczne jest również regularne przeprowadzanie okresowego badania technicznego takiego pojazdu. Również w tym przypadku moc silnika ma kluczowe znaczenie. Jeśli chodzi o każdy mocniejszy rower elektryczny, przepisy są nieubłagane. Moc większa niż 250 W to konieczność wykupienia ubezpieczenia OC i regularnego podbijania przeglądu technicznego.

Rower elektryczny – prędkość maksymalna

Jak szybko można jechać na e-bike’u? Przy okazji kwestii związanych z rowerami elektrycznymi, to pytanie pojawia się równie często, co dyskusje związane z prawem jazdy oraz rejestracją. Silnik elektryczny wspiera siłę ludzkich mięśni do momentu osiągnięcia prędkości 25 km/h. Powyżej tej prędkości jesteś zdany/-a wyłącznie na siłę własnych nóg. Warto jednak wiedzieć, że istnieje osobna kategoria rowerów elektrycznych ze wspomaganiem nawet do 45 km/h.

Czym jest Pedelec i S-Pedelec?

Przeszukując internet w poszukiwaniu informacji dotyczących rowerów elektrycznych, prędzej czy później natkniecie się na powyższe określenia. Pedelec to nazwa powstała z połączenia słów pedal, electric i cycle. Oznacza ona rower elektryczny w swojej podstawowej formie – wyposażony w silnik elektryczny, który wspomaga siłę mięśni do osiągnięcia prędkości 25 km/h. Jeśli do trzech wymienionych słów dodać czwarte – speed – otrzymamy rower elektryczny o specyfikacji S-Pedelec. To jednoślad wyposażony w jednostkę elektryczną o zwiększonej mocy, który wspomaga rozpędzenie się do 45 km/h.

Rower elektryczny – ścieżki rowerowe czy drogi?

No dobrze, wiemy już co i jak w kwestii klasyfikacji rowerów elektrycznych, konieczności lub braku zarejestrowania takiego pojazdu, niezbędnych uprawnień i maksymalnej prędkości. Jak z kolei wygląda następujący temat: rower elektryczny a prawo do poruszania się po ścieżce rowerowej? By zrozumieć tę kwestię, najłatwiej będzie po raz kolejny wrócić do mocy silnika elektrycznego e-bike’a i tym samym znowu odwołać się do teoretycznego podziału na rowery, motorowery i motocykle. Jeśli twój e-bike jest wyposażony w silnik o mocy nieprzekraczającej 250 W, w świetle przepisów ruchu drogowego to rower, możesz więc bez obaw poruszać się po ścieżce rowerowej. Jeśli jednak w grę wchodzi jednoślad napędzany jednostką o mocy większej niż 250 W, obowiązują Cię przepisy dotyczące motorowerów i motocykli. Pamiętaj, że w takiej sytuacji nie możesz poruszać się po drogach dla rowerów.