Rowery elektryczne – obowiązujące przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego • rowery elektryczne • e-bike

Rowery elektryczne – obowiązujące przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego

akumulator-rowerowy-sklep-biker
Jaki akumulator do roweru elektrycznego wybrać?
31 sierpnia 2023
jak-dziala-rower-elektryczny
Jak działa rower elektryczny?
10 października 2023
akumulator-rowerowy-sklep-biker
Jaki akumulator do roweru elektrycznego wybrać?
31 sierpnia 2023
jak-dziala-rower-elektryczny
Jak działa rower elektryczny?
10 października 2023

Rowery elektryczne – obowiązujące przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego

Rowery elektryczne zdobywają coraz większą popularność m.in. wśród miłośników ekologicznego stylu życia oraz osób poszukujących szybkiego i niezawodnego środka transportu w miejskim terenie. Jakie przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego dotyczą rowerów elektrycznych? Poznaj obowiązujące zasady i dowiedz się, o jakie kwestie musisz zadbać, zanim wskoczysz na elektryczny jednoślad.

Podział rowerów elektrycznych

Ze względu na moc silnika i osiąganą prędkość, rowery elektryczne dzieli się na dwa główne typy:

Pedelec (Pedal Electric Cycle)

Jest to rower elektryczny, który zapewnia wspomaganie elektryczne tylko podczas pedałowania. Pedelec posiada silnik o mocy maksymalnej do 250 W, a wspomaganie wyłącza się po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Pedelce są traktowane jak tradycyjne rowery, więc nie wymagają rejestracji ani ubezpieczenia. 

S-Pedelec (Speed Pedelec)

Ten typ jednośladów charakteryzuje się mocniejszymi silnikami oraz rozwijaniem prędkości nawet do 45 km/h, przy wspomaganiu elektrycznym.

Ze względu na większą prędkość i moc, s-pedelce są traktowane jak motorowery. W związku z tym wymagana jest ich rejestracja, wykupienie ubezpieczenia oraz stosowanie kasku w trakcie jazdy. Ponadto, osoby kierujące s-pedelcami powinny posiadać uprawnienia do jazdy, minimum kategorii AM.

Rowery elektryczne a Kodeks Ruchu Drogowego – co musisz wiedzieć?

Specyfika rowerów elektrycznych sprawia, że Kodeks Ruchu Drogowego określa dla nich odrębne przepisy niż dla standardowych rowerów.

  • Rower elektryczny - definicja
  • Zgodnie z polskimi przepisami, rower elektryczny to pojazd o napędzie wspomaganym elektrycznie, który nie jest zdolny do poruszania się bez pedałowania, a moc jego silnika nie przekracza 250 W.

  • Prędkość
  • Maksymalna prędkość, jaką rower elektryczny może osiągnąć za pomocą napędu elektrycznego, to 25 km/h. Po przekroczeniu tej prędkości system wspomagania musi się automatycznie wyłączyć.

  • Zasady ruchu drogowego
  • Przepisy ruchu drogowego traktują rower elektryczny tak samo jak tradycyjny rower. Zatem obowiązuje jazda ścieżkami rowerowymi (jeżeli są dostępne) oraz przestrzeganie zasad ruchu drogowego obowiązujących rowerzystów.
    Dozwolona jest jazda po chodniku tylko w sytuacjach, gdy nie ma obok ścieżki rowerowej, a prędkość jednośladu nie przekracza 5 km/h.

  • Moc silnika
  • Jeżeli rower elektryczny posiada silnik o mocy większej niż 250 W i osiąga prędkość ponad 25 km/h bez pedałowania, to może być klasyfikowany jako motorower.
    W takiej sytuacji konieczne jest posiadanie prawa jazdy, zarejestrowanie i ubezpieczenie pojazdu. Nie można przemieszczać się motorowerem po chodnikach i ścieżkach rowerowych, możliwa jest jazda wyłącznie po jezdniach.

    Biorąc pod uwagę powyższe regulacje, pedelce traktowane są jak standardowe rowery i można jeździć nimi np. po drogach rowerowych. Natomiast jazda na s-pedelcach wymaga odpowiednich uprawnień oraz zarejestrowania pojazdu.

    Czy trzeba rejestrować rower elektryczny?

    Jeżeli posiadasz rower elektryczny o mocy ponad 250 W, to konieczna jest jego rejestracja po zakupie. Możesz to zrobić w Wydziale Komunikacji, zabierając ze sobą aktualne dokumenty:

    • dowód osobisty,
    • potwierdzenie zakupu jednośladu,
    • potwierdzenie opłaty polisy OC,
    • potwierdzenie opłaty podatku.

    W przypadku kupna nowego roweru ze sklepu, wystarczy okazać dowód zakupu (paragon). Gdy rower elektryczny został odkupiony od wcześniejszego właściciela - podczas rejestracji niezbędna będzie umowa kupna-sprzedaży.

    Podatek od zakupu roweru elektrycznego wynosi 2% wartości pojazdu i należy go opłacić, gdy: 

    • cena zakupionego w sklepie jednośladu przekracza 1000 zł;
    • rower pochodzi z drugiego obiegu.

     

    Czas na zapłacenie podatku PCC wynosi 14 dni od terminu zakupu roweru elektrycznego.

     

    Inne kwestie, o których trzeba pamiętać

    Podczas korzystania z rowerów elektrycznych, należy mieć na uwadze podstawowe zasady bezpieczeństwa:

    • oświetlenie - rower elektryczny, jak każdy inny rower, musi być wyposażony w przednie światło pozycyjne oraz tylne światło czerwone pozycyjne. Obowiązkowe są także elementy odblaskowe, które zwiększają widoczność pojazdu w ciemnościach;
    • kask - w przypadku kierowania pedelcami kask nie jest obowiązkowy. Jednak nie należy rezygnować ze stosowania ochrony w trakcie jazdy, zwłaszcza przy większych prędkościach;
    • homologacja - jeżeli rower elektryczny ma silnik o mocy większej niż 250 W lub rozpędza się do prędkości wyższej niż 25 km/h, jest traktowany jak motorower i wymaga stosownej homologacji oraz ubezpieczenia;
    • serwisowanie roweru elektrycznego - dla zachowania pełni bezpieczeństwa, wskazane są systematyczne przeglądy jednośladu, zwłaszcza układu hamulcowego i elektrycznego.

    Podsumowanie

    Rowery elektryczne zdobywają coraz większą popularność, lecz nie wolno ignorować Kodeksu Ruchu Drogowego i przepisów dotyczących ich użytkowania. Rower elektryczny typu pedelec podlega takim samym zasadom, jak tradycyjny rower, natomiast s-pedelec, ze względu na większą moc i prędkość, traktowany jest jak motorower. W zależności od mocy silnika i osiąganej prędkości, rowery elektryczne mogą wiązać się z obowiązkiem ich rejestracji, wykupienia ubezpieczenia oraz posiadania odpowiednich uprawnień do jazdy.